GLAMI představuje výzkumný projekt Fashion (Re)search 2018
Podle výzkumu Fashion (Re)search 2018 online vyhledávače módy Glami, který probíhal v říjnu 2018 a jehož respondenty byli čeští uživatelé internetu, nakupuje až 40 % z dotázaných stále častěji na internetu, nosí sportovní oblečení nejenom při sportu a 65 % z nich oblékne své oblečení více než třicetkrát, což Čechy řadí mezi nejvíce šetrné národy ve srovnání s dalšími sedmi zeměmi ze střední a východní Evropy, kde výzkum Glami Fashion (Re)search 2018 také probíhal.
Jaké jsou nejznámější e-shopy s módou? Nakupujeme oblečení raději online nebo v kamenných obchodech? Jak se ke svému oblečení chováme a kolikrát si vezmeme na sebe jeden kus, než ho vyřadíme? Oblíbenost lokální a udržitelné módy a nejvyhledávanější módní produkty u nás a v zahraničí? Odpovědi na tyto otázky a další výsledná data GLAMI vychází z online dotazníkového šetření sestaveného z panelu českých uživatelů internetu, obohaceného o data z Českého národního panelu výzkumu agentury NMS Market Research. Výzkumu se zúčastnilo 3 710 respondentů starších 21 let.
Fashion (Re)search 2018 týkající se specifik nakupování módy vypracovala společnost GLAMI v České republice, ale i na Slovensku, Maďarsku, Rumunsku, Turecku a v Rusku, kde také působí. Výzkum se zaměřil na nákupní zvyklosti Čechů v rozmezí několika generací, zjišťoval, čím se podle nich vyznačuje dobrý online obchod, zda lidé raději nakupují v domácím e-shopu nebo v zahraničním.
Z výzkumu vyplývá, že už 40 % Čechů častěji nakupuje v online e-shopech. Ti, kteří zůstávají věrni kamenným obchodům, nejčastěji uvádí jako důvod, proč stále nenakupují na internetu obavu z nevhodného výběru produktu. Až 77 % z nich poukazuje na chybějící možnost si oblečení vyzkoušet a 58 % si potřebuje produkt osahat. Mezi další bariéry nákupů online patří obavy z vrácení, dlouhé čekání na zboží, nedůvěra k internetovým finančním transakcím nebo jednoduše to, že neumí vybrat správnou velikost. Ovšem lepší cena je pro všechny respondenty ten nejdůležitější faktor ať už při nákupech online nebo off-line. Zajímavé je i zjištění, které e-shopy jsou pro Čechy nejznámější. Mezi nejznámější nákupní webové stránky se na prvním místě umístilo Sportisimo, následováno obchodem Bonprix a Zoot na třetí příčce pomyslného žebříčku. Preferujícími faktory pro nákup u těchto značek je výhodná cena a široká nabídka zboží.
Výzkum se zaměřil také na světové trendy v módě ve srovnání s těmi českými, zda se odrážejí v lokální módě a čím se nejčastěji inspirujeme. Dotazování prokázalo, že nejvíce se v módě necháváme ovlivňovat tím, co vidíme kolem sebe. Faktory inspirace při nákupu jsou mezi muži a ženami podobné, ovšem největší rozdíl se promítá mezi generacemi. Zatímco pro mladší populaci do třiceti pěti let, generaci Y nebo také Millenials, jsou významným zdrojem nápadů, jak sociální sítě jako je Instagram, Facebook nebo Youtube, tak jejich vlastní fantazie. Starší generace třiceti pěti let a více, takzvaní Baby Boomers, více využívají k inspiraci webové stránky, newslettery nebo tištěné materiály. Přímo na GLAMI čerpá inspiraci 10 % z těch, kteří nakupují oblečení na internetu.
Opravdu Češi ignorují módní trendy? Z dotazování vyplynulo, že označení Čechů jako národa, co nosí ponožky v sandálech už pomalu odzvonilo. Ale sportovní oblečení i mimo své aktivity na hřišti nosí rovných 52 % z nich. 82 % dotázaných uvedlo, že se tak cítí dobře a celých 27 % si myslí, že to vypadá dobře všude, nejenom při sportu.
Z výzkumu je dobře vidět, že udržitelnost v módě je pro Čechy důležitá, stejně tak jako podpora autorských a lokálních značek. Ovšem limitem pro nákup lokální módy je především její cena. Celkem 58 % z oslovených vypovědělo, že si za poslední rok žádný kousek od českého návrháře nekoupilo, ovšem zájem pro koupi by mělo více jak 70 % z nich. Za kvalitu produktu i materiálu a delší výdrž oblečení si však podle průzkumu Češi rádi zaplatí. Dlouhotrvající kvalitu požadují od kabátu a bundy, za které jsou ochotni zaplatit vyšší cenu.
Další unikátní data a kompletní Fashion (Re)search 2018 najdete zde: www.fashion-research.com
O Glami:
GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem a je módním vyhledavačem pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce kupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy.
Graf č. 1: Kde Češi nejčastěji nakupují své oblečení
Graf č. 2: jaké jsou zdroje inspirace online zákazníků pro nákup módy
Graf č. 3: Ochota Čechů připlatit za udržitelné značky ve srovnání s dalšími zeměmi