27,4 miliard: to je obrat české módní e-commerce za rok 2019
Popularita internetového nakupování módy i nadále roste – což vyplývá ze shrnutí loňského roku ve výzkumu Fashion (Re)search vyhledávače módy GLAMI. Online nakupuje častěji až 62 % respondentů, trh české módní e-commerce zaznamenal v loňském roce obrat 27,4 miliard korun a tím podíl na celkovém módním trhu 22 %. Výzkum zjistil i to, že 6 z 10 zákazníků dá na uživatelské recenze a cena je i nadále rozhodujícím faktorem k nákupu. Více než polovina z nás používá mobilní aplikace, kde nakupujeme nebo se inspirujeme. Mnohem více se v Čechách zajímáme o udržitelnost, původ našeho oblečení a za kvalitu si rádi připlatíme.
Z výzkumu vyplynulo, že nákupní chování českých uživatelů internetu bylo loni velkou mírou ovlivněno zvyšující se popularitou udržitelnosti, která se dotkla až 61 % oslovených. Ti uvedli, že se mnohem více zajímají o materiály a důraz kladou na kvalitu produktu, za kterou jsou ochotni si připlatit. Muži více sledují zemi původu a ženy zase méně kupují igelitové tašky a více navštěvují secondhandy. 8 z 10 zákazníků se u výběru oblečení zajímá o to, zda je vyrobeno z přírodního materiálu.
36 % respondentů udává, že raději kupuje kvalitní kousky co déle vydrží než trendy na jednu sezónu. A oblečení zpravidla nevyhazujeme. Poškozené kusy využijeme jinak, například jako domácí oděv (50 %), charitativní dar (36 %) a 14 % z oslovených dokonce kousek opraví nebo jej využije jako hadr na úklid.
Online nakupování ovlivnily ve velké míře i gigantické zahraniční e-shopy, které v uplynulých dvou letech vstoupily na český trh. Díky tomu se výrazně proměnilo povědomí Čechů o módních značkách. Největším hráčem v online světě módy z hlediska spontánní znalosti stále zůstává Bonprix, další dvě místa si vystřídal Zoot a Sportisimo. E-shop About You si polepšil a posunul se na čtvrté místo a v závěsu za ním se objevil Zalando. Z loňského pátého místa zmizela e-obuv a z první desítky pak vypadl i Lidl a Tchibo.
Expanze nových e-shopů ovlivnila nejen nákupní chování zákazníků, ale i zavedené e-shopy působící na českém trhu, což potvrdilo až 40 % z těch, co se průzkumu zúčastnily. Ovšem mezi další faktory, které v loňském roce ovlivnily český trh, patří i rapidní nárůst nakupování přes mobilní telefon. 45 % respondentů, kteří vlastní nějakou mobilní aplikaci zaměřenou na módu, ji nejčastěji využívají k nákupům a 28 % i k vyhledávání inspirace.
Mezi další faktory, které působí na měnící se trh, patří i nárůst dominance sociálních sítí, konstantní zlevňování zboží nebo absence ročních období. Zvýšení popularity prémiového segmentu zboží pocítilo 15 % e-shopů a popularita udržitelnosti ovlivnila necelých 8 % z nich.
E-shopy se v loňském roce také zaměřovaly na implementaci novinek. Nejčastěji to byly nové platební metody, které zavedlo 40 % e-shopů. Dále přidávaly dopravu zdarma nebo alternativní fotografie. Zároveň se objevily vyhledávací funkce, které se v Čechách doposud nepoužívaly, a to například Vyhledávání podle obrázků. Tuto metodu vyhledávání produktů považuje za důležitou až 61 % zákazníků. Uživatelské recenze a hodnocení na internetu patří mezi další oblíbené funkce, využívá je až 64 % uživatelů. Celých 55 % dotázaných považuje za negativní hodnocení to, které má méně než tři hvězdičky.
Nová data ukazují i to, že procesy nákupů na internetu se více personalizovaly zákazníkovi přímo na míru a zrychlila se i doba doručení zboží.
Projekt Fashion (Re)search 2019 je dlouhodobý výzkumný projekt českého vyhledávače módy GLAMI o stavu módní e-commerce, který je založen na kontinuálním sběru dat od českých uživatelů internetu. Vznikl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Response.now a byl obohacený o data z Českého národního panelu výzkumu agentury NMS Market Research a interních dat GLAMI. Výzkum GLAMI dále obohatilo o data z interního průzkumu mezi 176 českými e-shopy s módou.
Další unikátní data a kompletní výzkum Fashion (Re)search 2019 najdete na www.fashion-research.cz.