top of page

Nikolaj Storm přichází na Zalando s exkluzivní kolekcí založenou na cirkulárním designu

Zalando uvádí na trh exkluzivní kolekci dánského návrháře Nikolaje Storma. Kapsulovou kolekci doprovází zpráva globální poradenské společnosti Anthesis, která se zabývá udržitelností. Cílem je poskytnout větší transparentnost ohledně metod cirkulárního designu využitých v každé fázi životního cyklu produktů.

Třinácti dílná kolekce s názvem SYNTHESIZER je inspirována fluorescenčními barvami, zvukem elektro a techno beatů a praskáním nylonu. Nikolaj se vědomě rozhodl přispět ke změně vnímání syntetiky tím, že kolekci vyrobil pouze ze syntetických vláken - včetně recyklovaného polyesteru a Lycry® T400®, což je v podstatě elastický typ polyesterových vláken. Nikolaj říká: Použití syntetických vláken umožňuje trvanlivost vyrobených oděvů, a tím i opakovanou recyklaci, aniž by se snížila kvalita produktu. Vlákna také umožňují výraznější barvy a vyšší pevnost, přičemž oblečení neztrácí svůj tvar, což je důvod, proč se používají ve sportovním oblečení.

Tuto exkluzivní kolekci navrhl Nikolaj Storm podle kritérií cirkulárního designu platformy circular.fashion, na jejichž vývoji se Zalando aktivně podílelo. Zalando kritéria přizpůsobilo svým stávajícím kritériím udržitelnosti a zveřejnilo je v roce 2022, aby umožnilo designérům z celého odvětví změnit způsob navrhování výrobků a stanovilo jasný rámec pro značky, které chtějí takové výrobky prodávat a propagovat na platformě Zalando. Zalando pověřilo nezávislou poradenskou společnost Anthesis, aby posoudila uplatňování kritérií cirkulárního designu v každé fázi životního cyklu výrobku a upozornila na příležitosti ke zlepšení. Zpráva, kterou v celém rozsahu naleznete zde, identifikuje fyzickou a emocionální životnost jako složité faktory, které ovlivňují, jak dlouho dnešní zákazník oblečení nosí a uchovává, než jej vyřadí.

Kritéria cirkulárního designu jsou založena na třech strategiích: 1. produkty jsou vyráběny z bezpečných a recyklovaných a/nebo obnovitelných materiálů; 2. produkty jsou vyráběny tak, aby vydržely déle, daly se opravovat a případně měly digitální produktové pasy přibližující je k cirkulárnímu business modelu; a 3. produkty jsou vyráběny tak, aby se z nich mohlo znovu něco vyrobit a po skončení jejich životnosti recyklovat nebo regenerovat na nové materiály.

Všechny kousky kapsulové kolekce splňují alespoň minimální úroveň kritérií. Ke splnění kritérií vzali odborníci v potaz změny v designu, jako např. širší švy umožňující snadnou modifikaci, zipy, díky kterým je možno produkt využít napříč sezónami a z kalhot lehce vyrobit šortky, a QR kódy s informacemi o péči a opravě každého kousku, aby spotřebitelé pochopili, jak mohou prodloužit životnost produktu.

Navrhnout a vyrobit cirkulární kolekci je poměrně náročné, obzvláště z hlediska certifikačního procesu, který je nezbytný při ověřování tvrzení zúčastněných stran. Nakonec i kvůli těmto požadavkům jeden z původních kousků neobdržel správné certifikáty, a byl z kolekce vyřazen. Zalando se však rozhodlo uvést tento konkrétní kousek do života novým a inovativním způsobem. Navázalo spolupráci s THE DEMATERIALISED, web 3 e-commerce platformou, která úzce spolupracuje se značkami na tvorbě oblečení existujícím pouze v online prostoru. Pro představení produktu, který nešlo fyzicky vyrobit, vytvořil DEMATERIALISED jeho digitální verzi v podobě AR filtru, který lze použít na Snapchatu a nosit virtuálně.


bottom of page